VACATURE; PEUKENZOEKERS gevraagd in Grave

PEUKENZOEKERS  gevraagd in Grave. Nog niet zo lang geleden was het beroep Peukenzoeker een hondenbaan. Net als rattenvanger of beul of lijkenzoeker. Maar tegenwoordig kan je er rijk mee worden. Wist u dat de peuk die Winston Churchill in Rotterdam op de Coolsingel weggooide na de bevrijding voor veel geld is verkocht aan een verzamelaar? Grave zoekt dringend peukenzoekers. Het barst namelijk van de peuken hier in de Graafsche straatjes. Vooral ook achter het stadhuis, een echt peukenzoekerswalhalla . Daar liggen de beste peuken, van wethouders en raadsleden nota bene, weggeschoten tijdens al die schorsingen in de raadsvergaderingen. (Zal wel door de stress komen.) Je weet maar nooit hoeveel die na 2014 gaan opbrengen. In de straten van Grave liggen de duizenden peuken van de gewone stervelingen. Lekker vastgetrapt in de voegen tussen de klinkertjes samen met kauwgom. Duizenden. Grave is gewoon één grote asbak. Een goudmijn als je er oog voor hebt, koop een pakje vloeitjes en van elke 4 peuken draai je 1 sigaret. Sinds het rookverbod rookt iedereen op straat. Vroeger ordinair en nu heel gewoon. Maar waar laat je je peuk als je ergens naar binnen gaat? Een enkele meedenkende ondernemer heeft buiten een asbak geplaatst. Maar het gros nog steeds niet. Nu is de roker wel de grote boosdoener natuurlijk en de bewoners en ondernemers van de binnenstad de sigaar van al dat stoeproken. Een rookverbod in heel Grave dan? In veel steden hebben ondernemers het probleem heel goed aangepakt door zgn. ‘Barcadera’s‘ uit te delen.

Barcadera

Die handige zakasbakjes (300 stuks voor € 414,= voorzien van je eigen logo) kunnen echt een WannaHave worden. En het helpt volgens de gemeentelijke peukentellers. Wil je iets minder uitgeven dan is een Peukenzuil of Smokers Oasis ook wel geschikt, klinkt goed in elk geval.

Peukenzuil

Zo’n blinkende zuil heb je al voor € 70,= tot € 250,= of je kiest voor een tegelasbak of DropPit, maar dan wordt het nog linker dan het nu al is om je met hoge hakken of een blindenstok te verplaatsen in Grave. Per jaar worden er in Nederland meer dan 9 miljard peuken op de grond gegooid. Volgens mij liggen ze allemaal in Grave. Wij vegen ons een breuk elke dag. De natuur heeft jaren nodig om een peuk ‘af te breken’. Voeg daar alle hondenhopen bij sinds de afschaffing van de gratis poepzakjes en je hebt zomaar 1 fte-ambtenaar. In vredesnaam gemeente, geef het goede voorbeeld en plaats een asbak achter het stadhuis. En volgens mij willen ondernemers en bewoners ook een schone stad? Bizar, proberen we de mensheid te redden met een rookverbod en vergiftigen we de vogels en vissen?  Overigens, in veel gemeenten krijg je een prent van € 95,= voor het weggooien van je saffie of een blikje op straat, bij ons ook waarschijnlijk als er wordt gehandhaafd!

DropPit

De gemeente heeft een plicht als overheidsdienst het probleem aan te pakken en ondernemers en bewoners ook hun verantwoordelijkheid. Eerst asbakken plaatsen en direct daarna de APV erop nakijken en zonodig aanpassen met een flinke boete voor het weggooien van stinkstokjes op straat. Hier ligt ook een ‘schone’ taak voor Graveon om haar leden op te roepen iets te ‘ondernemen’. Maar het belangrijkst blijft de mentaliteit van de roker, laten we er met z’n allen iets aan veranderen. Grave is geen asbak.

Hester Kruizinga