De Loswal geprolongeerd

Op dit moment is de Loswal weer gevuld met zand, stenen, lawaai. De schanskorven zijn in de maak.

De Loswal

Terwijl het water in de Waal snel stijgt proberen we met het aanleggen van schanskorven te voorkomen dat de Loswal in de toekomst plotseling overspoeld wordt door het water van de Maas. Het water echt stoppen kunnen we nooit, maar de schanskorven moeten enige bescherming bieden. Op dit moment is de binnenstad dus weer het terrein van de stratenmakers en de schansbouwers, elk leeg plekje in de stad wordt opgevuld met blik. Laten we hopen dat alles klaar is voor het toeristisch seizoen echt van start gaat.

De waarde van ons carillon

Binnen in de toren

De Waarde van het carillon – De waarde van ons carillon is niet alleen meer uit te drukken in het aantal klokken, of de kilo’s brons, laat staan de buitenkant van de toren. Dat bleek maandag 3 juni wel tijdens de bijeenkomst op het stadhuis.

Henk Scholte en Albert van Woerden

Na een bezichtiging in de toren mochten een aantal partijen uit Grave hun zegje doen tijdens een 3 uur durend gesprek. Veel te kort, bleek toen we aan het eind van een presentatie nog maar 30 minuten écht mochten roepen wat onze ideeën waren. Een presentatie overigens met feiten en weetjes die voor alle aanwezigen bekend waren. Daarom is afgesproken dat binnenkort een tweede bijeenkomst wordt gehouden.

Voor dit moment heeft de Wijkraad Binnenstad -na afloop van de bijeenkomst- schriftelijk de reacties doorgegeven die zijn binnengekomen na de oproep in kranten en op websites. Eén ding is duidelijk, bijna zonder uitzondering wenst Grave het klokkenspel zo gauw mogelijk weer te horen en in de meeste gevallen uit te breiden naar een volwaardig carillon.

Kindercarillon Utrecht

Tijdens de volgende bijeenkomst pas zal ook de onafhankelijk expert op carillongebied die wij hadden uitgenodigd, aan het woord komen (hopen wij). Henk Scholte, Technisch Adviseur van de Klokkenspel Vereniging van Utrecht maakte zelfs het eerste Kindercarillon wereldwijd. Duidelijk was dat veel bewoners ook opteren voor bijvoorbeeld carillon zomerconcerten, een vrij sobere inrichting onderin de toren met eventueel een scherm voor videopresentaties van Graeft Voort, de VVV, of/en met een camera op de beiaardier zodat het zichtbaar gemaakt kan worden hoe die het klavier bespeelt. Maar er waren ook andere voorstellen. Wij houden u op de hoogte na de volgende bijeenkomst. Hester Kruizinga