Opening Wereldwinkel

Zaterdag morgen rond 10.30 heropende een frisse vernieuwde Wereldwinkel haar deuren. Burgemeester Lex Roolvink verrichtte de opening. Burgemeester Roolvink die midden in zijn verhuizing naar Grave toch tijd vrijmaakte, prees vooral het werk van alle vrijwilligers van de Wereldwinkel. Daarnaast haalde Roolvink ook nog aan dat ondanks de economische crisis, wij toch moeten bedenken dat in de landen waar veel van de producten uit het assortiment van de Wereldwinkel vandaan komen, de situatie voor de meeste mensen nog vele malen slechter is.  Jenneke van Dongen, de spil van de Wereldwinkel hield een korte toespraak die we hierbij in zijn geheel plaatsen. Er is namelijk niets aan toe te voegen.

Lex Roolvink voor de Wereldwinkel

Jenneke: “In november van dit jaar is het 10 jaar geleden dat we als Wereldwinkel dit pand hier achter mij, in de Klinkerstraat betrokken. De hoogste tijd dus om de winkel eens op te knappen. De ideeën over het winkelconcept, zoals de landelijke vereniging dat indertijd bedacht had, waren juist dit jaar grondig herzien. Precies op tijd voor ons, want nu konden we de winkel een frisse, eigentijdse uitstraling geven. Vier van onze 21 enthousiaste vrijwilligers vormden met mij de WOC, de winkel opknap club, en aan de hand van een plan, getekend door René Klarenaar, de huisarchitect van de landelijke vereniging van wereldwinkels, vergaderden we, planden we en begonnen we afgelopen zondag met de uitvoering van de plannen. Met man en macht is er de afgelopen week gesjouwd, stellingen afgebroken, geverfd en nog een keer geverfd, stellingen weer opgebouwd, geboord, geschroefd en ingericht. Ik heb het begrip ‘werkkoffie’ leren kennen, kent u dat? Het betekent dat je wel even koffie mag drinken, maar dat je er niet bij mag gaan zitten! Dat zegt wel iets over het werktempo van de vrijwilligers en een aantal van hun mannen.

Lex Roolvink samen met alle vrijwilligers

Wij zijn heel trots op het resultaat, een prachtige wereldwinkel, waar we volgens het principe van eerlijke handel de mooiste artikelen kunnen verkopen. Het weten dat we op deze manier producenten in ontwikkelingslanden daadwerkelijk helpen, maakt dat we dit met hart en ziel doen. We voelen ons verbonden met hen en zijn de schakel tussen de ontwikkelingslanden en de westerse samenleving. We leven tenslotte op één aardbol, één planeet en hebben elkaar allemaal nodig.

Het centrum van Grave was al mooi, maar nu nog een beetje mooier. We hopen dan ook dat we hiermee een steentje kunnen bijdragen aan de aantrekkingskracht van het  Graafse centrum. Vrijwilligers zijn de basis van onze winkel; we hebben niet één betaalde kracht. Alle vrijwilligers verdienen een pluim voor het werk dat ze doen in en voor onze winkel, maar vandaag wil ik er één in het bijzonder noemen en wel Ineke Fleuren. Zij was, als ervaren klusser, de afgelopen week de spil van de verbouwing. Ik zou me kunnen voorstellen dat u, als u straks onze winkel ziet, ook wel als vrijwilliger bij ons zou willen werken. Ik heb goed nieuws voor u: we hebben nog plaats voor vrijwilligers “. . .  –  Jenneke van Dongen, coördinator Wereldwinkel.

De ‘loftrompet’ van de pastoor

Donderdagavond 27 juni, alweer een feestje in Grave.

De traditie van de laatste repetitie van de Harmonie Stad Grave in de buitenlucht; het  Klapstoelenconcert onder leiding van Paul Souren. Een belangrijke ‘trekker’ voor het publiek was natuurlijk gastmusicus pastoor René Aarden, hij zou meespelen op de schuiftrombone. Als een repetitie klonk het beslist niet. Met geweldig veel talent, kwaliteit en best professioneel werd met negen redelijk bekende nummers een dik uur muzikaal plezier volgemaakt. Begonnen met een stevige mars; Colonel Bogey, daarna New Sounds in Disco, Hollandse Hits en met het nummer ‘Tricky Trombones’ moest muzikaal echt alles uit de kast worden gehaald.

‘Tricky Trombones’

Opvallend was dat de slagwerkgroep onder leiding van Ben van Kuppeveld uitgebreid was met tal van nieuwe jeugdleden. De laatste jaren is er grote belangstelling voor het drummen aldus voorzitter Tom Schouten. Frisjes was het wel buiten, maar dankzij de gratis koffie met cake door vrijwilligers van de St. Elisabethparochie geserveerd, bleef iedereen op temperatuur. Het is altijd weer zo goed om te zien hoe Gravenaren met het grootste gemak en enthousiasme evenementen organiseren en er samen veel plezier aan beleven. En meneer pastoor . . . .speelde de sterren van de hemel.