Grave heeft een voetveer !!

Voetpont Grave

GRAVE HEEFT EEN VOETVEER !!

Tijdens de verkiezingscampagne liet Trots Liberaal Land van Cuijk Grave genieten van een voetveer over de Maas, natuurlijk in de hoop hier stemmen mee te winnen.

Dat is niet erg gelukt en het voetveer over de Maas is er dus ook niet. Maar wie het kleine niet eert is het grote niet weerd.

Voetpont Grave

Zonder medewerking van de gemeenteraad heeft Grave nu toch een voetveer (je kunt er ook met de fiets gebruik van maken). Het veer ligt over de Raam vlak bij het gemaal en je moet het zelf bedienen. Daarvoor een flinke krachttraining vooraf aan te bevelen, maar een bruggetje is niet ver weg.

Leuk is het wel.

© Leo de Vreede

Chicane, “To be or not to be”.

Trompetterstraat

De Chicane in de Trompetterstraat “To be or not to be”.

Een aantal jaren geleden constateerde het toenmalige gemeentebestuur dat veel automobilisten maar wat graag het centrum in wilden. Kennelijk wilden ze er ook net zo snel weer uit. Kortom: er werd te hard gereden en daar moest wat aan worden gedaan. Plotseling verscheen dan ook de bekende chicane.

Even plotseling als hij is verschenen gaat hij ook weer verdwijnen. En evenmin als toen wordt er een toelichting gegeven. De wijkraad heeft een week voordat het bericht op de info-pagina verscheen wel een mededeling gekregen. Op de logische vraag naar het ‘waarom’ kon, wilde of mocht vanuit de gemeente niemand een ander antwoord geven dan: “het is zo besloten”. De gemeenteraad heeft er niet over besloten en voor zover bekend ook niet om gevraagd. Een B&W-besluit is evenmin gepubliceerd. Dat kan wel zijn gemist omdat na 8 juli de B&W-besluitenlijst niet meer op de gemeentelijke website is te vinden.

Alle reden dus om zelf maar voor en tegen van het verwijderen eens te overwegen.

Het doel was indertijd: te snel rijden op de Trompetterstraat tegen gaan. Je kunt niet anders zeggen dan dat prima is gelukt. Maar om één rotte appel uit een kist appelen kwijt te raken kun je ook de hele kist weggooien. Dat is zo’n beetje wat deze chicane doet. Hij hindert niet alleen degenen die te hard willen rijden, maar ook alle nette verkeersdeelnemers. Voor fietsers die de stad uitrijden is het gewoon gevaarlijk. Nu moeten ook in het verkeer de goeien met de kwaaien lijden. Een snelheidsbeperkende maatregel die geen onschuldige treft is moeilijk te vinden. Zo’n wegversmalling als deze werkt alleen als er tegemoetkomend verkeer is of is voor iedereen bijzonder hinderlijk. Daarbij komt dat deze vorm suggereert ter plaatse onbekenden dat de logische route is om vanaf de verkeerslichten van de Trompetterstraat het Ravelijn in te rijden. Maar dan kan je vanwege de afsluiting van de Havenstraat en het eenrichtingverkeer in de Bagijnestraat alleen maar de stad weer uit en dat is niet de bedoeling.

Kortom het is een slechte, maar wel effectieve maatregel tegen het hard rijden. Maar we zijn er allemaal aan gewend en ook de ondernemers hebben er mee leren leven. Dat had zo nog lang door kunnen gaan. Maar……

Het pas opgerichte centrummanagement heeft inmiddels een tijd geleden wel een lijst met te bespreken zaken gepresenteerd. Daarbij was ook de chicane. Maar omdat het centrummanagement niet zo van chicaneren houdt is het daarbij gebleven.

Het gereed komen van het Hart van Grave heeft natuurlijk wel voor meer bevoorradingsverkeer gezorgd en ook het wegvallen van de route Bagijnestraat-Koniginnedijk-Industrieweg heeft de verkeersdruk op dat punt vergroot. Daarbij komt ook nog dat bij de herdenking van Market Garden een stoet niet-zo-wendbare-auto’s door Grave trekt en dan ook het eenrichtingsverkeer in de Brugstraat negeert. Het opruimen van een hindernis past natuurlijk wel in deze herdenking.

Er is dus alle reden om dit kruispunt te heroverwegen en dan liefst voordat de takendiscussie/bezuinigingsoperatie plaatsvindt. Maar laat men daarbij het oorspronkelijke doel niet uit het oog verliezen.

Het ontwerp is niet gepubliceerd, dus voor optimisten als ik kan het allemaal nog best goed gaan. Maar waarom dan zo’n miezerige communicatie. Op deze manier is bezig zijn met een wijkraad ook tijdverspilling.

Grave 2 augustus 2014, Leo de Vreede