Carillon Grave

kindercarillon 032Nog maar 8 weken en dan is het weer Kerstmis. Ik herinner mij dat vorig jaar Kerst 2013, onze pastoor René Aarden zelf -in de garage in Velp-  een kindercarillon maakte en plaatste voor publiek. Onze muzikaal getalenteerde pastoor René heeft niet stil gezeten de laatste maanden. Hij is zelfs leerling-beiaardier tegenwoordig bij Marcel Siebers in Cuijk, een wijd en zijd bekend beiaardier, je bent nooit te oud om meer te leren tenslotte. Maar ik heb vorig jaar zelf al gehoord dat onze pastoor heel goed met een carillon overweg kan. Zo ook Albert van Woerden trouwens.

Wat  is er toch gebeurd met die zogenaamde “Werkgroep  Carillon/De Toren”?  Als deelnemer namens de wijkraad Binnenstad  in die werkgroep, moet ik u het antwoord schuldig blijven. Lang, lang geleden, vergaderden we op uitnodiging van de gemeente (en via een extern bureau: Reuser)  een paar keer als  deelnemers vanuit verschillende belangengroeperingen. Daar zijn voorstellen uit voortgekomen voor de toekomstige functie van de toren en het carillon. Bureau Reuser maakte hiervan een presentatie die inmiddels al sinds minstens begin 2014 op de bureaus van de leden van het college van B&W ligt. Navraag van de wijkraad Binnenstad  over de voortgang? Werd niet eens beantwoord.kindercarillon 020

Deze typisch stroeflopende Graafse voortgang voor het carillon, inspireerde een aantal mensen die weigeren de lepel in de breipot te laten staan om eens te kijken wat de mogelijkheden zouden kunnen zijn in de Elisabethkerk. Een carillon van 48 klokken op basis van een C2 klok zou ook heel goed mogelijk moeten zijn. Een groot deel van de klokken zouden dan in de vensteropeningen kunnen komen zoals dat ook gebruikelijk is bij de historische carillons in Amsterdam en Haarlem.

Waarom nu dit artikel op de website? Wat zijn we weer gefrustreerd! Als u niet wederom reageert met mails en brieven en vragen aan de raad over  de toekomst van ons carillon . . . . . hoort u er ook nooit meer iets van vrees ik.

Niet uit de toren . . . .  van het college van burgemeester en wethouders . . . .

En ik vrees ook niets vanuit de kerk.

Natuurlijk zijn er belangrijker en urgenter zaken om het over te hebben in Grave. Ondanks maar ook juist in het kader van de  Takendiscussies voor ons burgers, om nota bene de gemeente te helpen om posten te vinden voor bezuinigingen . . . .en u vroeg ons als  belangengroeperingen  – nog niet zo lang geleden-  na te  denken over dit onderwerp.

Geachte raadsleden en burgemeester en wethouders, waar is het rapport van bureau Reuser en wat gaat  u er wanneer mee doen? Hoe zit het met de besteding van het budget voor e.e.a.? Wijkraad Binnenstad  Grave – H.Kruizinga

Enkele foto’s vanuit de kerklantaarn; zo kan het ook misschien?

Carillon kerk 2014 3

Elisabethkerk