Werelddierendag

‘koffiemelkdief’

Op 4 oktober is het weer Werelddierendag. Voor wie er die vrijdag aan denkt is een extra bezoekje aan de dierenwinkel in de Rogstraat natuurlijk een must. Maar naast het extra verwennen van uw huisdier kunt u ook even denken aan de vele vrijwilligers op de dierenambulances. Ook in Grave worden af en toe dieren in nood of zwervende honden of katten aangetroffen. Verschillende keren heb ik meegemaakt dat inwoners van Grave met de handen in het haar bij een gewonde vogel, hond of kat de wacht hielden of ze mee naar huis namen. De Vrijwilligers van HoKaZo  waren in alle gevallen met de dierenambulance snel aanwezig en namen de beestjes voor behandeling of opvang mee. Of en nu een vogeltje of een kat of hond is, snel en vakkundig bieden ze hulp. Dat verdient wel een pluim! Voor een mooie column ter ere van Werelddierendag klikt u HIER. (Op de foto’s; twee ‘afdankertjes’ die een goede baas hebben gevonden.)

Meer informatie over de dierenambulance; De bezetting van de dierenambulance bestaat geheel uit vrijwilligers. De ambulance is dagelijks inzetbaar van 08.00 uur tot 21.30 uur en voor echte noodgevallen ook tussen 21.30 uur en 08.00 uur. Omdat de dierenambulance afhankelijk is van vrijwilligers kan het voorkomen dat er na 18.00 uur geen chauffeur beschikbaar is. In dat geval wordt u verzocht om in noodgevallen (bij gewonde dieren) de dichtstbijzijnde dierenarts te bellen.

Bellen Als u een zwerfdier aantreft op het moment dat er geen chauffeur beschikbaar houdt u de hond of kat of vogel tot 08.00 uur vast in bijvoorbeeld een hok of een schuur. Om 08.00 uur kunt u dan bellen naar de dierenambulance die het dier dan zo snel mogelijk komt halen. De medewerkers van de dierenambulance vragen u dringend om na 21.30 uur alleen maar voor echte noodgevallen te bellen. De vrijwilligers hebben vaak overdag een baan hebben en moeten de dag na de dienst weer gewoon werken.

HoKaZo Dierenopvangcentrum HoKaZo, waar honden en katten worden opgevangen, is op weekdagen voor het publiek geopend van 12.00 uur tot 15.30 uur en op zaterdagen van 10.00 uur tot 16.00 uur. Op zondag is het dierenopvangcentrum gesloten. U kunt bij het dierenopvangcentrum terecht voor de aanschaf van een kat of hond, het brengen van een hond of kat die u zwervend heeft aangetroffen en voor informatie met betrekking tot het houden/hebben van een hond of kat. Ook de medewerkers bij het dierenopvangcentrum zijn allemaal vrijwilligers.

Informatie Dierenambulance, tel. 06 53 707 1111. Stichting HoKaZo (dierenopvang en dierenambulance): Lange Goorstraat 6, 5406 XE Uden, tel (0413) 260546 (van 11.00 uur tot 15.30 uur).