Geen trap bij Waterkering

Kort geleden diende de Wijkraad Binnenstad een verzoek in bij de gemeente om een eenvoudige trap aan te leggen tegen de waterkering aan de Jan van Cuijkdijk. Tijdens het ballonnenfestival wordt hier jaarlijks eenmalig voor 2 dagen een trap aangelegd naar het sportveld. De waterkering is echter het gehele jaar door ook de toegang voor vooral sportende jeugd en hondeneigenaars uit de binnenstad die naar de hondenuitlaatplaats wandelen. Omdat sporters en mensen die even willen genieten van een uitzicht op de Maas nu langs een glibberig modderpad naar beneden moeten zien te komen vroegen wij om een eenvoudige voorziening. Het antwoord van de gemeente kwam vrij snel; In het verleden is een soortgelijk verzoek bij de gemeente binnengekomen. De grond waar de trap zou moeten komen is niet in eigendom van de gemeente Grave maar van het Waterschap. De gemeente heeft dit verzoek toen ook besproken en het Waterschap heeft toen aangegeven geen trap te willen tegen deze waterkering. Het feit dat het ballonnenfestival een tijdelijke trap aanlegt wordt oogluikend toegestaan. Op dit moment kan de gemeente dergelijke verzoeken om extra voorzieningen dan ook niet honoreren zonder de medewerking van het Waterschap. Het blijft jammer dat in het gebied tussen Maas en de Jan van Cuijkdijk zowel het Waterschap als Rijkswaterstaat wel doorgangshekjes, een sportveld en een modderglijbaan gedogen  maar geen eenvoudige trap. Op ons als bewoners van de stad wordt ook zo vaak een beroep gedaan om oog voor de natuur te hebben en onze medewerking te verlenen aan van alles en nog wat. We doen dat in de regel graag en in vrijwel alle gevallen zorgen we goed voor het grondgebied onder beheer van Rijkswaterstaat en Waterschap. Misschien in de toekomst nog maar eens proberen.